tOtAl HuMaN yG sKoDeNg AkU

Friday, June 24, 2011

SaYa TaHU aNdA tAbAh SaHaBaT

"ASTAGHFIRULLAHHALAZIM"
itu catatan yang dikongsi olehnya
seorang sahabat,seorang kawan rapat,seorang adik dan seorang manusia biasa
hanya dengan satu ayat itu, ak dpt merasai betapa kecewanya dia,
betapa sedih dan terkilannya, bila episod luka terpaksa ditempuhinya sekali lagi.

seorang sahabat ini ak kenali sejak zaman persekolahan menengah lagi. seorang yang aku kagumi dan aku hormati. walaupun dia bukanlah rakan sebaya ku tapi  pd mata ak dialah seorang junior yg menjadi contoh teladan bagi seorang senior sepertiku.haha, mmg pelik tetapi itulah kebenaran yg ak alami. pertama kali aku mengenali beliau adalah ketika aku di tingkatan 4 dan beliau di tingkatan 3. persaudaraan yang kami cipta pada masa itu atas dasar rakan sepasukan. pasukan yg ak maksudkan adalah pasukan bahas sekolah. pada awalnya akulah yang paling junior dalam pasukan bahas tersebut tapi disebabkan semua senior2 ak menarik diri untuk menumpukan perhatian pada peperiksaan SPM maka tinggallah ak sorang2. maka 4 kekosongan tersebut diisi oleh beliau dan bunga2 yg lain. persahabatan kami bermula disini kemudian persahabatan ini menjadikan kami rakan karib sehingga sekarang. ak ingat lagi ketika Teacher Rahimah "cikgu kimia kelas ak " memanggil ak ke bilik dia. dia minx tlong ak untuk menyertai pertandingan pidato. sbenarnya cikgu memberitahu ak yg ak bukan pilihan utama untuk menyertai pertandingan ni, yg menjadi pilihan utama ialah kak Nadhirah, tp dia x dpt nak sertai maybe sbab dia dalam persediaan akhir untuk SPM dan pilihan ke2 adalah sahabat yg ak mksudkn itu, tapi disebabkan dia juga sedang menghadapi PMR maka mandat tersebut diberikan kepada ak. 

sejujurnya ak agak berat hati nak menerima tawaran itu,sbab pd masa 2 ak baru pulang dari mghadiri kursus kepimpinan selama seminggu, dan sebelum itu juga ak dah banyak ketinggalan kelas disebabkan terlibat dengan aktiviti2 perkhemahan dan prtandingan2. tapi atas dasar xmahu beban ini dipikul oleh mereka yg sedang bertungkus lumus dengan peperiksaan maka ak gagahkan juga untk terima. alhamdulillah rezki ak sampai ke peringkat negeri dan mengecapi kemenangan disana, sblm 2 Teacher ad bertanya dengan ak,"awak nak bw kwan ker 9ti". n dgn segan silu ak ckap "NAK!!" .dan kawan yg aku mksudkn adlah beliau "time ni dia dah abis exam PMR kot~lupa~". tujuan ak bwak dia sbenarnye supaya dia bleh jadi pelapis untk gntikan ak bila ak naik form 5 nanti.

tapi hajat ak x kesampaian bila dia dpt tawaran untk belajar di SBP. mmg dia slalu tanya pendapat dengan aku samada patut atau x dia mlanjutkan plajaran kat sana. tp ap yg boleh ak ktakan sbgai seorang sahabat melainkan menyokong setiap keputusan yg dibuat. bermula hari itu tiada lagi sahabat akrab dalam pasukan ak,tiada lagi sahabat yg slalu mngajak ak untuk zzz dan berlatih di rumahnya, tiada lagi sahabat yg menemankan ak untk belajar di gudang kosong dhadapan rumahku. walaupun kami x lagi di 1 sekolah yg sama tapi sahabatku ni sering jga menghubungiku,berkongsi masalah, meminta pendapat dan menceritakan pengalamannya di sekolah baru. saat ak tertekan untuk mghadapi SPM hanya beliau tempat ak meminta pertolongan,mminta sokongan dan motivasi.terlampau bnyk halangan yg ak hadapi saat ak nak menempuhi Peperiksaan yg menentukan masa depan ak 2. dan bila ak gagal mencapai kejayaan hanya dia lah yg sentiasa mndorong aku untuk menjadi insan yg tabah.hidup ak terasa amat gelap,terlampau gelap sehingga sampai 1 masa ak pernah terfikir untk bunuh diri sbab x berjaya nak mnggembirakan ibubapa dgn kptusan yg ak dpt.teruk!!amat terukk ..mujurlah ad seorg sahabat yg sentiasa menyuluhkan jln untk ku.menyedarkan ak tntg putaran kehidupan dunia yg memang mencabar ini.tntg iman dan islam.maka segalanya ku hadapi dengan tabah.

bila tiba saat kptusan SPM bg tahun dia keluar, ak pula yg jadi kaunselor untknya. ak tahu dia merasa sedih kerana tidak mencapai target yg diharapkan,tak terbilang tp dia "cemerlang" saat itulah ak sedar pntingnya seorang sahabat untk brkongsi masalah. sbenarnya mmg ak mncemburui dia, krn dia dpt mlnjutkn pljaran dtempat yg istimewa,lengkap dgn plbagai kemudahan,sesi kuliah yg menark dan suasana pmbelajaran yg bertaraf dunia. pernh sekali ak melawat tmpt dia bljar,suasananya jauh berbeza dgn tmptku. dan dsebbkn itulh ak berazam untk jd sehebatnya..KAMU ADALAH SAHABAT JUNIOR TERBAIK DIMATA AKU!!!.


namun akhir2 ini dia ditimpa bnyak ujian, ujian yang tidak mudah untk ditempuhi sbgai seorang hamba yg sedang mencari ilmu. ujian yg melibatkan matlamat dan masa depan.melibatkan harapan keluarga yang tinggi menggunung. jika ak berada ditempat dia,mgkin ak terlebih dahulu tersungkur dari bertahan, lumpuh dari terus bertatih, dan mati sebelum menghembuskan nafas terakhir.. tp ak yakin dia seorang yang tabah dan apa yang dihadapinya hanyalh ujian dari tuhan untk menguji ketabahan iman hambanya.

buatmu sahabat
jgn jatuh,jgn rebah, dan jgn sesekali rasa ingin tersungkur
kerana kamu insan yg tabah,
cekal kamu suatu keperluan
rintih kamu adalah kesaksian
gigih kamu mencari kejayaan
keikhlasan kamu PASTI PASTI & PASTI direstui TUHAN
INSYAALLAH


2 comments:

  1. u just always be nice for me,, pren,,, really appreciate it,,,let god give u what u want buddies,,,

    ReplyDelete
  2. cozz u'r my truly frenzz dude..may GOD always be with u..

    ReplyDelete